Dat viel te verwachten: boze lezersbrieven over misbruik van vrouwelijk naakt in het Volkskrant Magazine van afgelopen weekeinde.
Daar prijkte Tv-maker Filemon Wesselink in James Bond-pose
tussen twee vrouwen die slechts gekleed waren in zwarte pumps. De gezichten van
de dames vielen buiten de kadrering van de foto, want daar ging het niet om.
Lezers toonden zich beurtelings verontwaardigd en teleurgesteld door de
vrouwonvriendelijke aanpak van hun krant.
Zo had ik de foto’s bij het interview met Wesselink nog niet
bekeken. In eerste instantie had ik ze als ironie geïnterpreteerd. De man is
nou niet bepaald het toonbeeld van de superieure macho waarvoor hij hier
doorgaat. Ook lijkt hij geen typische vrouwenmagneet. Verder riepen de platen
een lichte afgunst in me op, die me wat ongemakkelijk stemde, tot ik me
voorstelde hoe het er waarschijnlijk in de praktijk aan toeging tijdens zo’n shoot
en dat er tussen de poses door iemand met de thee en de biscuitjes rondging en
hoe ongemakkelijk dat weer moest zijn.
Bij nader inzien vind ik de fotografie rond het interview
een misgreep. Het gesprek ging over roem, althans bekendheid. In de presentatie
werd dat thema vernauwd tot succes-bij-de-andere-sekse. Maar mediaroem maakt je
niet volautomatisch tot lustobject, zeker niet wanneer je bekend bent geworden
doordat je altijd zo schaapachtig – ‘ontwapenend’, zegt de Volkskrant – in de
camera kijkt als Filemon Wesselink.
Bekende Nederlanders zijns bekend omdat zij bekend zijn
geraakt: eerst bij het Wereldje, vervolgens bij De Bladen, en uiteindelijk bij
alle media. Daar liggen doorgaans geen bijzondere prestaties of unieke talenten
aan ten grondslag – dat de camera’s hen graag zien, is genoeg. De BN’er staat
voortdurend in de aandacht, en aandacht is een weelde die iedereen begeert, dope
en verdoving tegelijk, de motor van ons bestaan. Daarom wil iedereen of de foto
met een Ster. Niet alleen daalt er met zo’n superselfie wat sterrenstof op je
neer, ook wek je op die manier de suggestie dat je een bekende van een Bekende
bent en er dus in commissie ongelooflijk toe doet.
Ergo: de Volkskrant had Wesselink moeten fotograferen op een
rode loper, omzoomd door duizend fans met het mobieltje in de aanslag, want dat
is Faam anno nu. Maar toegegeven, Filemon tussen het bloot trekt meer de
aandacht. En daar gaat het maar om.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten