maandag 17 september 2012

Wie bent u eigenlijk?

 
Canvas zond een intrigerende film uit: Irina Palm met in de hoofdrol Marianne Faithfull. Zij speelt een oudere vrouw die tijdelijk in een seksclub gaat werken om de operatie van haar ernstig zieke kleinzoontje te kunnen bekostigen. De rechtstreekse oversteek vanuit een saai, burgerlijk leven naar de groezelige zelfkant gaat haar na enige plankenkoorts dermate goed af, dat de mannen voor haar in de rij staan en haar portemonnee zich snel vult.

De film verbeeldde een fantasie die waarschijnlijk veel mensen kennen: hoe zou het zijn om een ander leven te leiden en een andere identiteit te hebben? Stel dat ik geen journalist maar leraar Nederlands was geworden (wat ik ooit overwoog), had ik dan mijn draai gevonden? Of was ik inmiddels radeloos van een brug gesprongen? Stel dat ik met mijn eerste liefde verder was gegaan, welke richting was ik dan uit gekoerst? Was ik kinderloos gebleven? In een andere stad of ander land terechtgekomen? In de zevende hemel?

Een lezeres stuurde me onlangs een mailtje met de vraag of ik wellicht de broer was van Eefje, een vroegere klasgenoot van haar, die indertijd en Sterksel of Steensel woonde. In haar herinnering had Eefje namelijk een oudere broer die Matt heet en journalist is. De lezeres zou graag in contact met haar komen. Ik moest haar teleurstellen, want ik was de beoogde broer niet. Maar mijn verbeelding sloeg meteen op hol en toverde me een biografie voor ogen die zich afspeelde in het holst van de Kempen, waar ik werkte als hoofdonderwijzer op basisschool De Acht Zaligheden, nooit gehuwd, vogelaar, een hondje als beste vriend, verzamelaar van Grand Crus en steun en toeverlaat van mijn jongere zus Eefje die het na een dramatische echtscheiding zwaar te stellen had. 

U zou zich ook wel kunnen afvragen, wiens stukje u nu eigenlijk leest. Het is op internet een wijdverbreide gewoonte geworden om te ondertekenen met nicknames en aliassen, dus waarom zou mijn naam überhaupt echt zijn? In de Verenigde Staten loopt een bodybuilder rond die zich Matt Dings noemt. Iedereen kan wel beweren dat hij Matt Dings heet, ik ook. 

Trouwens, nu we het er toch over hebben: wie bent u eigenlijk?