zondag 1 maart 2015

Het is nog niet te laat: Complimentendag!


Het is niet persoonlijk bedoeld, lieve lezer, en ik vind het ook een tikkeltje gênant om het te bekennen, maar ja, het is niet anders: ik heb vandaag nog geen enkel compliment gehad. En dat terwijl het 1 maart en dus Nationale Complimentendag is.

Die dag is een initiatief van ‘waarderingsmanager ’Hans Poortvliet en beleeft inmiddels zijn dertiende versie. Twee jaar geleden schreef ik er een raillerend stukje over. Ik vind het ook nog steeds een wat mal idee om een vaste datum te prikken, waarop mensen elkaar zouden moeten loven en eren. Bij een authentiek compliment hoort spontaniteit. Het welt op uit een bron van goede ervaringen en dankbaarheid en rolt dan zomaar van je lippen. Een pluim is een schouderklap die pardoes wordt ontvangen of verstrekt en geen agendapunt.

Maar goed, ik wil niet ook weer niet te veel afdingen op die Complimentendag, want het idee is natuurlijk uit aardigheid geboren en tegen aardigheid is werkelijk niets in te brengen. Laat ik ook maar eens een duit in het zakje doen en vandaag, voor de aardigheid, een paar keer applaudisseren.

En wel voor:
·       Chirurg Bender, die me afgelopen zomer aan een moeilijke bypass hielp en me zo behoedde voor een prematuur einde.
·       Architect Jo Coenen, die met de Vestedatoren het sierlijkste gebouw van Eindhoven ontwierp.
·       Trompettist Vloeimans, die me met zijn trio Oliver’s Cinema een gouden avond bezorgde.
·       Schrijver Nescio, die me, hoe vaak ik hem ook herlees, blijft fascineren door zijn taalgebruik.
·       Onze-Lieve-Heer, of Wie Dan Ook die de lente heeft uitgevonden en me zo elk jaar weer uit het donkere dal van de winter redt.
·       Filosoof René Gudde, die optimist is en toch kan overtuigen.
·       Mijn Ingrid, omdat ze zoveel steken ophaalt die ik laat vallen.

Daar laat ik het maar bij, want ik blijf het toch wat gekunsteld vinden, de duim opsteken omdat het 1 maart is. Ik doe alleen nog mee met zo’n nationale dag als we de volgende keer met z’n allen aan het verwensen slaan. Dus noteer maar vast: 2 maart 2016, Grote Nederlandse KrijgHetHeenEnWeer-Dag.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten