zaterdag 13 juli 2013

Een schim van jezelf




Op een zonnige zomermiddag zat een groepje oudere mannen bijeen om te praten over ziekte en gezondheid. Op tafel prijkte een schaal met goudgele plakken cake, een traktatie van een van de aanwezigen die uitlegde dat hij net een goede uitslag had gehad: zijn kanker leek bedwongen. Glimlachend nam hij de felicitaties in ontvangst en zei: “Ik voel me herboren.”

Een ander zei dat hij zichzelf juist niet meer herkende door zijn chronische ziekte. Hij had veel kracht verloren, was incontinent en impotent geraakt, voelde zich vaak moe en soms terneergeslagen. “Ik ben een schim van wie ik een paar jaar geleden nog was en kan dat niet accepteren.”

“Een schim van jezelf?” herhaalde een derde man. “Daar begrijp ik niets van. Ik ben zo incontinent dat de grootste luiers niet helpen. Ik heb broze botten, slechte longen en een zwak hart waar ze niks meer aan kunnen doen. Ik ben invalide, aangewezen op een scootmobiel. Maar een schim van mezelf – om de dooie donder niet. In mijn kop ben ik helemaal de oude.”

De discussie echode nog na toen ik terugkeerde naar huis. Het was een heel vraagstuk. Blijf ik mezelf als ik een deel van mijn mogelijkheden verlies? Word ik dan als het ware een ander, iemand die wel op me lijkt maar een heel verschillend leven leidt? Als je te kampen krijgt met een ernstige ziekte of een blijvend ongerief, is het antwoord op zo’n vraag niet zonneklaar.

Het helpt door de kwestie om te keren, realiseerde ik me. Een wielrenner die zichzelf vol pepmiddelen spuit, een turner die zijn spiermassa door training verdrievoudigt, een muzikant die drugs neemt om zijn verbeeldingskracht te vergroten: worden dat andere mensen als zij proberen hun mogelijkheden uit te breiden? Nee, realiseerde ik me, ze gaan van maatje M naar XL, maar worden geen andere personen. Dan geldt dat andersom ook voor iemand die ongewild van M naar S gaat.


Wie in het leven grondige beperkingen oploopt, krijgt als het ware een update naar een herziene situatie. Helaas, uw benen/longen/zenuwen/hart doen het niet goed meer, dus voortaan moet u anders met uw leven omspringen. Die bergtocht door Nepal zit er niet meer in, en zoveel meer niet, en dat is een boodschap die zowel kwaad als verdrietig stemt. Maar, en daar had de derde man van hierboven gelijk in, wie minder kan is nog geen minder mens. En dat vond ik die zonnige zomermiddag toch wel een zonnig idee.