woensdag 2 mei 2012

Tramstraat 15


Er staat in deze stad een huis waar ik een vreemde band mee heb. Ik kwam er voor het eerst, toen ik voor een verre voorouder van maandblad HP/De Tijd fotograaf Paul de Nooijer bezocht. Hij gebruikte heel het honderd jaar oude huis als decor voor vervreemdende beelden van hemzelf, zijn vrouw, hun zoontje en een enkele passant, doorgaans niet of half gekleed en in surrealistische settings. Ook als hij reclamefoto’s maakte, zette hij het huis wel eens in, bijvoorbeeld voor een kalender van de beroemde weverij De Ploeg. De gevel en het interieur figureerden dan ook volop in het portret van De Nooijer in weekblad De Tijd.
   Vele jaren later zocht ik na het einde van een relatie nieuwe woonruimte en vond die bij een bekende, die me tijdelijk de tot pied-à-terre verbouwde, weidse zolderetage van haar woning aanbood. Ik woonde er zeven maanden, gevuld met genoeg lief en leed voor zeven jaar, zodat het huis me dierbaar werd.
   Twee adressen en een decennium verder sprak ik Paul de Nooijer nog eens. Toen ik zei dat ik de Ploegkalender met zijn huis erop graag aan de muur had gehad, gaf hij me een print van de desbetreffende foto cadeau, en die hangt nu aan de muur. Nog eens bedankt, Paul.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten