zaterdag 29 april 2017

Spiritueel zevenblad

In de Volkskrant veegt Jacq. Veldman vandaag de vloer aan met de wijsneuzige spreuken die je vroeger wel op keukentegeltjes aantrof en die nu vooral in de social media zo in zwang zijn. Stijlbloempjes als The sky is not the limit, of Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten. Bondige tips voor een gelukkig leven, hier of daar opgepikt en vervolgens links en rechts doorgegeven, zodat ze zich als een soort spiritueel zevenblad verspreiden.
Net als de scribente krijg ik snel kriebels van die ongevraagde hints. Ik kan al niet goed tegen boekjes die de kortste weg naar totale wijsheid en levensvervulling beloven te weten, en nog minder tegen lijstjes die deze weg bekorten tot vijf handige adviezen, allemaal uit de koker van ongediplomeerde voelhetzelvers die hun inzichten danken aan een halve avondcursus of een heel verdiepingsweekeinde, gegeven door andere zelfbenoemde goeroes met vergelijkbare papieren. De nieuwe tegeltjeswijsheden zijn nog korter van stof en brengen de geschiedenis van het denken terug tot één hapklaar zinnetje: Pluk de dag zolang het mag.
Het leven is nu eenmaal te gecompliceerd voor vingerknipoplossingen. Wàs het maar zo simpel, wou ik bijna schrijven, maar dat geloof ik eigenlijk ook niet. Het is juist mooi en fascinerend, hoe rijkgeschakeerd het bestaan is. Je blijft aan het zoeken, ontdekken, tasten, ervaren, leren, ondergaan en beleven. Dat gaat soms met pijn en moeite, dan weer met plezier en gemak, wel eens tegen heug en meug, een andere keer met smaak en vervoering: die hele encyclopedie van hoofd, hart, ziel en zintuigen.

Af en toe komt er ook in mijn (digitale) omgeving zo’n frase voorbij die een kennis of vriend aansprekend genoeg vond om die rond te sturen. Ik begrijp wel dat in iemand spontaan een uitroepteken kan opspringen bij een rake zinsnede of treffend inzicht. Ik zal zelf ook wel eens zo’n gevleugeld citaat hebben doorgebriefd. Maar lees zoiets –tig keer en het verliest zijn kruidigheid en wordt flauw. Voor bij u aan de muur daarom ter afsluiting deze wijze wenk: Pas op met spreuken. Ze gaan snel jeuken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten