donderdag 23 april 2015

Tuftuf: onthaasten op de mini-scoot


 
Een loopbaan is een beetje raar woord voor iemand die niet zo best ter been is en ook nog eens geen baan meer heeft. Maar goed, in mijn loopbaan als gehandicapte maak ik dus vorderingen. Na een invalidenparkeerkaart, een jaar geleden, is namelijk de scootmobiel in mijn leven gekomen.


Nou ja, eerder een scootmobieltje, want het betreft een allereenvoudigste variant, een inklapbare, lichtgewicht tuftuf die veel minder presteert dan een grote scoot, maar ook handzamer is en veel minder volume beslaat, zodat ik er niet voor hoef te verhuizen of te verbouwen. Een compact, praktisch voertuig dat me vooruit helpt in de vaart der volkeren.


Hoewel…  Het scootje haalt met 6 m/uur amper het tempo van een geoefend wandelaar. Toen ik er vanmiddag voor het eerst mee op pad ging, werd ik voortdurend gepasseerd door fietsers, joggers en echte scoots. Rijden in het tempo van lopen is een vreemde ervaring: onwennig en verwarrend, maar ook boeiend. Je ziet ontegenzeggelijk meer naarmate je tempo lager ligt. Nietige bermflora met de mooiste kleuren. Scharrelende mussen. Grillige schaduwen. Uitbottend groen aan herlevende bomen. Bovendien kroop er na een poosje een soort sensatie van kalmte in me op. Het leek wel een cursus onthaasten, een studie in sloomheid, dit kalme voortbewegen. Je moest de tijd hebben op deze mini-scoot. Maar ik hád toch ook de tijd? Wat zou ik ijlen en jagen? 
 

Ik weet niet of de nieuwe traagheid gaat wennen of juist gaat irriteren, maar voorlopig zie ik er wel wat in. Al zo vaak heeft het leven me voorgehouden dat rust een kwaliteit is, dat een pauze kan louteren en dat het goed is bij belangrijke zaken stil te staan, en toch gun ik me die rust niet altijd, pauzeer ik te weinig en loop ik heel wat moois voorbij. Misschien werkt die 6 km/uur wel als een reminder: haast je langzaam, vriend, festina lente. Zeker in de lente, trouwens, bij uitstek een seizoen om tijd voor te nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten