Op het
grote kruispunt stond iedereen te wachten of zijn verkeerslicht nou onderhand
eens op groen zou springen. Zo’n intermezzo waarin, om aanrijdingen met trage
overstekers te voorkomen, alle lichten een paar tellen op rood staan. Een
kortstondig tableau vivant van ongeduldige chauffeurs, trommelend op hun stuur,
truckers die gauw een sjekkie draaien, jonge scooteraars die hun smartphones
checken en senioren op e-bikes die hun ziel in lijdzaamheid bezitten.
Vooraan
op de zijstraat rechts stond een compact beigekleurig autootje van onbestemde
snit, een blikken variant op een vormeloos kostuum van 99 euro uit de
textielsuper. Achter het stuur zat een man die perfect matchte met zijn
karretje en die keek alsof hij met open ogen zat te slapen. Niet helemaal het
type van de advertenties uit glossy mannenbladen, zal ik maar zeggen. Maar daar
dacht hij zelf anders over, want op een vrije zaterdag had hij heel secuur een
grote sticker op de zijkant van zijn autootje geplakt met de tekst: My other car is a Volvo.
De man
dacht kennelijk dat mensen sindsdien heel anders over hem zouden oordelen als
ze hem zagen passeren in zijn niemendalletje. Aha, zouden we in onszelf
mompelen, deze meneer heeft nu even de occasion van zijn vrouw mee, maar
normaliter zoeft hij rond in een Volvo, een prijzige en degelijke auto met een
krachtige vormgeving, dus deze meneer heeft geld en verstand en smaak – chapeau!
Maar ik
weet zeker dat minstens één fietser op dit bevroren kruispunt iets heel anders
dacht. Die vond de zaterdagstickeraar in zijn beige uitverkoopje maar een
sukkel, die een merk nodig had om zich groter voor te doen dan hij was. Sterker
nog: een sukkel die zich tooide met de suggestie
van een merk, zoals de spreekwoordelijke keizer die gehuld ging in naaktheid
die hij voor haute couture hield. Zou die man op zijn pak van 99 euro uit de
kostuumsuper ook een etiketje hebben genaaid met de kreet: My other suit is Corneliani? Dan heeft hij op de rug van zijn vrouw
vast geschreven: But you should see my
other wife.
Ik
fietste naar huis, snel, want ik zag een gat in de markt gloren. Goedkope T-shirts
van topmerken, maar dan niet heus. Hierboven ziet u mijn eerste ontwerp.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten