zondag 17 januari 2016

Blue Monday

Nog even en ik ben jarig. Niet dat ik er erg naar uitkijk of er erg mee zit, want zo bijzonder is het niet, ik heb het al diverse keren meegemaakt. Maar dit jaar is er iets mee aan de hand.

Om te beginnen valt mijn verjaardag dit keer op de eerste maandag van de laatste week van januari, en die staat te boek als Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar. Blue Monday is een uitvinding van de Britse psycholoog Cliff Arnall, die er jaarlijks heel wat media mee haalt, hoewel het pure pseudowetenschap betreft. Zijn redenatie: de dagen zijn donker, goede voornemens mislukt, de vakanties ver weg, en dan is het ook nog eens de eerste dag van de werkweek, dus geen uitgelezener dag voor mismoedigheid dan deze dag-van-de-blues.

Het is nattevingerpsychologie, die in academische kringen heel wat hoon opleverde. Evengoed hangt er nu wel een doem boven mijn verjaardag. De meest deprimerende dag van het jaar: hoera, hoera! Het zal me worden ingepeperd door de kranten, op Facebook, door vrienden die me condoleances sturen – verschrikkelijk. Deze Blue Monday wordt een zichzelf vervullende profetie.

En dan word ik ook nog eens 64, de leeftijd die door de Beatles ironisch werd bezongen als die waarop men voor de haard zit met een breiwerkje  of een kleinkind op de knie, en ootmoedig vraagt: ‘Will you still need me / Will you still feed me / When I’m sixty-four?’

De geest van de late levensavond waaide me al tegemoet toen ik gisteren op bezoek was bij een hoogbejaarde dame die flink aan Alzheimer leed en bijgevolg nogal rechtuit was. Ik liep op haar af, stram en moeizaam door een mankement aan een been, en zij zei hoofdschuddend: ‘Je loopt als een oud mannetje.’ En ik was en ben nog maar 63.


Ach, wat zou het. Word ik ouder? Ik mag het hopen. De gebreken neem ik op de koop toe. Laat de leden maar strammer worden, als de geest maar lenig blijft. Dan ben ik, vrij naar Willem Kloos, zelfs stokoud nog een jonge God in ’t diepst van mijn gedachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten