zaterdag 12 december 2015

Wie the fuck is Kees?

Met een variatie op Louis van Gaal: ben ik nou zo dom of zijn jullie zo slim? De hele dag door hoor ik om me heen namen noemen die ik in de verste verte niet ken. Om Stapel van te worden, en dan bedoel ik niet Huub, want die ken ik nou toevallig wèl

Vandaag wist mijn echtgenote zeker dat een bepaalde persoon ‘van Lotje getikt’ was. Ik wou geen figuur slaan en vroeg niet door, maar had niet het flauwste vermoeden over wie ze het had – ik kende geen Lotje, zelfs geen Annelotje, Charlotje of Liselotje. En waarom had Lotje in godsnaam iemand getikt? Alsof de duvel ermee speelde, beweerde echtgenote even later dat Joost het mocht weten. Joost kende ik ook al niet. En wat was ‘het’, dat hij mocht weten? En waarom hij wel, maar ik niet? Ergerlijk allemaal.

Nu ik er bij stilstond, waren er wel meer zogenaamde bekenden die iedereen kon duiden behalve ik. Gisteren passeerden nog een brave Hendrik, slome Driek en houten Klaas. De namen zeiden me niks, al werd ik verondersteld er vertrouwd mee te zijn. Misschien waren het wel jongens van Jan de Wit en konden ze praten als Brugman.

Of neem gekke Henkie. Viel eveneens buiten mijn netwerk, maar dat vond ik toevallig best. Hetzelfde gold voor Jan Doedel. Dan had je nog Pietje Precies. Ik kende één Pietje, maar die was precies niet erg precies. Nieuwsgierig Aagje was al net zo dubieus: bestonden er buiten Pluk van de Petteflet eigenlijk wel Aagjes? En Magere Hein. Diens naam viel vaak, maar niemand had hem ooit in het echt gezien. Dat ging ook op voor zijn naamgenoot IJzeren Hein. Een andere mystery guest heette Joepie! Met uitroepteken, want wie zijn naam uitsprak, was altijd blij verrast. Geen idéé wie Joepie! was.

Zou ik bijna nog Dirk vergeten. Een wat volks gezegde wilde dat het vrouwelijk geslachtsdeel op Dirk sloeg. Wat had die dan misdaan? Ik kende slechts één Dirk en dat was een longarts en geen gynaecoloog.

Klaar is Kees, wou ik schrijven, maar daar had je het weer. Waarom moest iedereen het zo nodig weten als Kees klaarkwam? Als slome Driek zover was, alla, daar zou iedereen wel van opkijken, maar Kees? En trouwens: wie the fuck was Kees?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten