donderdag 4 december 2014

Youp is niet meer te genieten



Beschrijf ik net hoe tevreden ik ben met mijn nieuwe elektrischefiets, komt Youp van ’t Hek vertellen hoe erg ik ben. Nog erger dan een Bucklerdrinker. Nee, nog veel erger!

Hij zei dat bij Radio Veronica, waar luisteraars de cabaretier en columnist vragen mochten stellen. Het was me glad ontgaan, maar ik werd erop geattendeerd via de site van HP/De Tijd.

Een luisteraar vroeg hem wat hij ervan vond, dat het alcoholarme biertje Radler een zekere populariteit geniet. De vraag werd natuurlijk gesteld omdat Van ’t Hek ooit het vergelijkbare drankje Buckler met succes heeft afgebrand. Dat succes was maar betrekkelijk, aldus Van ’t Hek bij Veronica, want ‘nu is godverdomme het hele land aan de Radler. Dat is nog veel erger. Het is een soort citroenpriklimonade. En alle mensen die Radler drinken, dat zijn ook mensen die elektriek fietsen – zó erg is het. En dat zijn van die echtparen en die zijn in Drenthe en die gaan dan een stukje rijen met elkaar, liefst twee echtparen tegelijk, en daarna nemen ze een Radlertje. Nou, volgens mij kan je beter zelfmoord plegen dan dat je aan de Radler gaat.”

Ofwel: als je zo diep bent gezonken dat je je in het openbaar op een elektrieke fiets durft te vertonen, dan heb je al je waardigheid verloren en kun je maar beter een eind maken aan je sneue bestaantje.

Haha, die Youp! Onze nationale levensgenieter trekt weer eens van leer tegen de gezapigheid.

Maar intussen. Intussen serveert meneer iedereen die wat minder vitaal is, honend af als loser en kampioen van de lulligheid.


Man, ga toch fietsen, besloot ik een vorig kritisch stukje over ’s mans kijk op mens en maatschappij. Dat neem ik helemaal terug. Ik moet er niet aan denken hem ergens op het fietspad tegen te komen. Dat levensgenieten van hem is niet meer te genieten.

1 opmerking:

  1. Jarenlang las ik de artikelen van Matt in HP. Gewoon kwaliteitsstukjes waren dat. Ze vielen op. Ook nu weer sla je met dit artikel de spijker op zijn kop. Vandaag jouw blog ontdekt en ik ben blij Een waardevolle toevoeging. Fijn iemand te ontmoeten met ongeveer dezelfde instelling en achtergrond. Lees nu waarom ik Matt Dings niet meer in HP tegenkom. Jammer dat ook de gezondheid of liever gezegd je ziekte een vervelende rol in je leven speelt. Ga vanavond alle stukjes lezen en genieten en ook een beetje ontroerd raken. .

    BeantwoordenVerwijderen