donderdag 18 december 2014

Weer om je te verhangen



Wat een weer. Het is grijs, nat en hopeloos aan de andere kant van het vensterglas. En niet eens als gevolg van een fatsoenlijke plensbui, maar van de futloze miezer die nu al uren uit het grauw druipt. Weer om je te verhangen.

Ik heb geen aanvechtingen in die richting, maar als ik uit het leven zou willen stappen, zou ik daar geen stralende, zonovergoten dag voor uitzoeken, maar een kleurloze, niksige wegwerpdag als vandaag (en gisteren, en morgen), zo’n dag die nergens voor deugt, behalve voor drama. Ik zie een drom mensen voor me bij de uitgang van een fabriek. Het schemert, ook al is het midden op de dag, en dunne regen vult de plassen. Ze mompelen boos en verbouwereerd, die mensen, want ze zijn net ontslagen, overcompleet, overbodig, te duur, en ze sjokken mompelend door de plassen terug naar hun huizen en vragen zich af hoe ze straks de hypotheek nog zullen betalen. Zo’n dag.

Wel een dag om cadeau te doen aan geharde positivo’s. Hopelijk knappen ze ervan op en drenst en druilt het genoeg om die instant blijdschap van hen tot reële proporties terug te brengen. Goede kans dat er eentje eindigt aan een boomtak met een afscheidsgedichtje in zijn zak: Altijd maar het positieve / Kan mij nu niet meer gerieven.

Trouwens: eigenlijk is het niet ééns een dag om je te verhangen, want zo’n actie zou de dag nog iets melancholieks geven, een zweem van zwarte romantiek, de heroïek van de dichter die aan het leven lijdt en in de regen zijn eigen dichterlijke tranen herkent. Daar is deze vreugdeloze dag te vaal, te loos voor.


Maar let op, de kortste dag van het jaar is nabij en daarmee ook het keerpunt. Op 21 december scharnieren we alweer de winter uit, de lente tegemoet. Ik heb er nu al zin in.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten