Eindhoven
beleeft eens per jaar een week die negen dagen duurt en die de hele stad laat
wervelen: de Dutch Design Week, dit jaar van 19 tot en met 27 oktober.
Alleen
al de speciale, gratis taxi’s die tussen de vele hotspots heen en weer crossen,
Mini’s met allemaal een andere kunststellage op het dak, vullen de straten met
feestelijke beelden. De drukte op Strijp S, het centrum van het evenement, doet
dat gebied met zijn vele nog lege plekken ook goed en laat het dynamische
potentieel ervan zien. Het designpubliek levert een eigen bijdrage aan de
feestvreugde door zich net wat kleurrijker, modieuzer of maffer dan de familie
Doorsnee te kleden. En dan natuurlijk de tomeloos vele vondsten, vernieuwingen
en vernuftigheden die op duizend-en-een locaties in de stad worden
gepresenteerd.
Ik
licht er één naam uit: Pieke Bergmans. In een verre uithoek van
industrieterrein Strijp T, voor de argeloze voetganger een lange tippel, is zij
met een trits objecten neergestreken in het Pompgebouw. De industriële setting
levert een fraai decor voor haar nieuwe project Vapor, zes meter hoge, witte lichtobjecten
die ijl en geheimzinnig boven de blauwe pompen zweven. Ze zijn gemaakt van
plastic, dat onder hoge temperaturen als het ware is geëxplodeerd tot een groot
volume dat massief begint, steeds zachter en fijner wordt en uiteindelijk vervaagt
tot een ragdun vlies. Fascinerend en nog nooit gezien: twee belangrijke
kenmerken van sterke vormgeving.
Die
kenmerken gaan ook op voor een andere verse vondst van Pieke Bergmans.
Eenvoudig ogende, maar met groot vakmanschap gemaakte houten tafels heeft ze
bewerkt met complexe, geprinte patronen, die de rechte vlakken beweging en
diepte geven. Het zijn kijktafels geworden, al zouden al die golvende,
kringelende lijnen bij het diner wel eens voor moeilijkheden kunnen zorgen. Een
idee van al wat oudere datum is haar ‘virus’, mondgeblazen luchtbellen van
kristal die zich om meubelstukken lijken te draperen, een verrukkelijk idee
waarmee zij letterlijk van hier tot Tokio bekendheid verwierf.
Er is
iets magnetisch met de naam ‘Bergmans’. Heel wat jaren geleden leerde ik Piekes
vader Charles Bergmans kennen, succesvol schoenontwerper en zoon van een andere
succesvolle schoenontwerper, Koos Bergmans. Eerst vroeg Charles me om een tekst
over zijn vak. Toen schreef ik een tekst over de schilderliefde van vader Koos.
Vervolgens kwam ik in contact met broer Joep, een ook al succesvol grafisch
ontwerper die voor zijn tweede loopbaan in de schilderkunst eveneens een tekst
nodig had. En nu sta ik te kijken naar Piekes werk en denk: stukje.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten