vrijdag 7 juni 2013

Na de wellness




Een advertentie vraagt aandacht voor de wereld van de wellness. De meeste reclame voor die wereld laat me onberoerd, maar of het nu aan mijn stemming ligt of aan de vaardigheden van de reclamemaker, bij deze annonce blijf ik toch even hangen.

Het gaat om een chique hotel in Boedapest, zoals bekend een stad met een rijke kuurtraditie, waar je je kunt onderdompelen in een sfeer van luxe, rust, ontspanning en gezondheid. Ze hebben er een Koninklijke Spa met wel duizend meter welzijnsvoorzieningen, waar de gast naar keuze wordt getrakteerd op exotische massages, meditaties en schoonheidsbehandelingen. Ook kun je er genieten van een Belevingsdouche. Ik weet niet goed wat ik me daarbij moet voorstellen, maar het moet wel heel wat zijn, een Belevingsdouche in Boedapest.

Als ik de 36 foto’s op de hotelsite tot me heb genomen, ben ik voorlopig wel voorzien qua wellness. Eerlijk gezegd word ik al gauw een beetje schichtig van al die met dauwdruppels besprenkelde blote ruggen, gezalfde gezichten met komkommerschijfjes, mediterende modellen in lotuszit en de geur van eucalyptus en etherische oliĆ«n die uit de foto’s opstijgt. Ik heb niet heel veel bezwaren tegen gezondheid en ontspanning, maar men moet er geen Heilige Mis van maken.

Daar denken veel mensen anders over, want wellness is al jaren een grote trend. Met het verouderen van de bevolking is gezondheid een steeds belangrijker thema geworden. Bovendien vraagt de dynamiek van de high tech-samenleving ook om tegenwicht in de vorm van rust, natuurlijkheid en spiritualiteit. Met een goede balans van lichaam en geest en van inspanning en ontspanning valt er beter overeind te blijven in een drukke en onzekere maatschappij. Even geen iPhone en whatsapp, alleen maar Bachbloesem en Ayurveda.

Maar ja, zit ik net de tijdgeest te begrijpen, stuit ik op het bericht van Rabobank Cijfers en Trends dat de wellnesstrend inmiddels al voor een overaanbod heeft gezorgd. Als een trend over zijn hoogtepunt heen is, zakt hij in; volgens de wet van actie en reactie volgt er dan doorgaans iets tegendraads. Er moeten dus wel gouden tijden aankomen voor schransers, paffers, lamzakken, zuipers en smeerlappen. Op naar de Vadsige Jaren.