dinsdag 22 september 2015

Klaagdag? Ik ben overal tegen


 

Model: Pieter
Volgens Facebook is het vandaag Nationale Klaagdag. Meteen iets om over te zeiken, want op de sociale media is het elke dag Klaagdag. Maar soit, Facebook z’n zin, ik doe wel mee, want ik ben overal tegen. 

Wanneer is het bijvoorbeeld eindelijk eens afgelopen met het irritante cliché ‘zeg maar’? Het lijkt wel een virus, veel erger dan de griep, en daar moet het halve land al een antiprik voor halen. Veel mensen zijn al zo geïnfecteerd dat ze in elke zin wel een keer ‘zeg maar’ zeggen. Dat is taalbederf. Weg ermee. Hetzelfde geldt voor de internationale tic om voortdurend ‘absoluut!’ te roepen ter bevestiging van het een of ander.  

Dat de zomer is afgelopen, is erg. Dat we de herfst ingaan met alle rotweer vandien is ook erg. Maar wat echt erg is: dan komt die kutwinter weer. Maandenlang kou en donkere dagen. Truien, jassen, handschoenen. Na drie dagen vorst gezeur over een mogelijke Elfstedentocht. Hopeloos. 

De persiflages op Willem-Alexander en Máxima in Lucky TV, die nergens op slaan. Die stomvervelende Paul de Leeuw met zijn volautomatische lach. Die fantástische kunstpraatjes van die ongelóóflijk gáve Jasper Krabbé.  

Dat premier Rutte zo gebiologeerd blijft door ‘de hardwerkende Nederlander’ is eveneens heel ergerlijk. Hard werken is gevaarlijk voor je hart, en anders loop je er wel een burnout of een echtscheiding mee op. Bovendien bestempelt het applaus voor de harde werker honderdduizenden arbeidsongeschikten en werklozen tot tweederangs burgers en dat is kwalijk, zeker voor een premier van alle Nederlanders. 

Sinds de overname door de Persgroep, begin dit jaar, is mijn regionale krant een soort streekeditie van het Algemeen Dagblad geworden. U krijgt voortaan meer pagina’s voor uw geld, beloofde het Eindhovens Dagblad. Meer pagina’s, ja, maar minder informatie, want de krant staat ineens bol van Bekende Nederlanders en weetjes over wel en wee waar ik niet op zit te wachten.  

Verder gebeurt er in en rond Syrië wel eens wat dat me niet zo bevalt, en ook ben ik niet helemaal te spreken over mijn gezondheid, maar ja, zo zal er altijd wel wàt zijn. Een mens moet nou eenmaal wat te klagen hebben, zeg maar.

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten