zaterdag 25 oktober 2014

En de winnaar is…



In de Volkskrant van vandaag schrijft Hanna Bervoets een boeiende kleine beschouwing over doorzetters. De media vertellen graag verhalen over mensen die ondanks tegenslagen en hindernissen altijd maar doorgaan, hun dromen blijven najagen en aldoende uiteindelijk successen boeken. Het is een eigentijdse mythe, vindt Bervoets. Een sprookje waarin succes het logische gevolg is van doorzettingsvermogen, of, andersom, het najagen van dromen een cruciale stap is op de weg naar succes.

Helaas is de werkelijkheid minder sprookjesachtig, want de meeste van zulke dromen stranden op ontoereikend talent, pech of dom toeval. Niet elk dubbeltje wordt nu eenmaal een kwartje, hoezeer het ook zijn best doet, en niet iedere vlijtige krantenjongen schopt het tot miljonair. Niettemin blijven we graag geloven in de mythe van de doorzetter. Daarachter schuilt het calvinistische idee dat een mens uiteindelijk zal worden beloond voor al zijn zwoegen onder de zon, of met andere woorden: dat hard werken goed voor ons.

Hanna Bervoets stipuleert dat populaire televisieprogramma’s inhaken op de mythe van de doorzetter. In allerlei varianten op de afvalrace jagen deelnemers hun dromen na, terwijl presentatoren hen aanmoedigen niet op te geven en dóór te gaan. Niettemin eindigen van de tien kandidaten er uiteraard negen als verliezers, zodat zulke programma’s weliswaar de mythe van de doorzetter steunen, maar in feite leren dat het najagen van dromen in de meeste gevallen tot teleurstellingen leidt.

Doorredenerend: als de ontgoocheling zo’n vertrouwd fenomeen is, hoe komt het dan dat we er niet méér van weten? Het onderwerp is breed en diep genoeg om tal van wetenschappelijke onderzoekers te kunnen inspireren. Waar blijft de filosofie van de flop, de economie van de tegenspoed, de psychologie van de deceptie?  Waarom bloeit rond dit onderwerp niet een bonte bedrijfstak met duizendeneen vormen van troost, pep en afleiding op?. Wat hebben literatuur, muziek en beeldende kunst te bieden voor een beter begrip van onze desillusies en de verwerking daarvan?


Maar opgepast, dadelijk komt een televisiemaker nog op het idee voor een fijne tv-show waarin de Pechvogel van het Jaar wordt gekozen. Ik hoor de trommels al roffelen: “En de winnaar is…”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten