donderdag 18 juni 2015

Gezakt op de smartphone

Omdat ik een deel van mijn blogs ga bundelen en keuzes moest maken, bladerde ik de laatste tijd door heel wat oude kopij. Dat viel nog niet mee. Het was alsof ik bij mezelf op herexamen moest en vijf van de zes keer zakte.

Eén van de stukjes die het niet haalden, had als kop: Hoera, voor mij geen smartphone. Het dateerde van bijna drie jaar geleden; ik legde uit dat ik heus wel de voordelen van de slimme telefoon zag, maar dat die voor mij niet opwogen tegen het grote nadeel van de permanente onrust die je met zo’n ding je broekzak binnenhaalde. Ik hoefde niet zo nodig de godganse dag te communiceren met kantoor, bank of mijn >500 ‘vrienden’.

Een goed jaar later was ik natuurlijk volop aan de smartphone. Al hoefde ik nog steeds niet de godganse dag te communiceren et cetera, het leven bleek toch net wat gemakkelijker mét dan zonder digitaal hulpje.  

Gezakt dus bij het herexamen. Intussen rees er wel een vraag. Want hoe duurzaam zijn opinies eigenlijk? Hoe slijtvast is mijn stelligheid? Ben ik het morgen nog wel eens met wat ik vandaag beweer? En als dat nou eens niet zo is? Doet mijn mening er minder toe als die veranderlijk blijkt?

Komen de vervolgvragen. Was ik wel voldoende geïnformeerd toen ik mijn standpunt ventileerde, had ik alle nuances en pro’ en contra’s wel afgewogen, had ik goed genoeg nagedacht? Anderzijds: hoeven we dan alleen opinies van welingelichte kringen serieus te nemen? Heeft de best-geïnformeerde per se de meest valide zienswijze? Maar hoe kunnen de meest ingevoerde insiders dan toch tot tegengestelde standpunten komen?

Ingewikkeld allemaal. Ik denk dat ik het voortaan maar bij voorlopige visies houd. Dat stukje over de smartphone zou ik nu beginnen met: Hoera, voor mij nog even geen smartphone Om dan een tijdje later te kunnen updaten met: Hoera, ik ga de smartphone testen en Hoera, de smartphone bevalt vooralsnog. Tijdelijke meningen die zichzelf niet snel achterhalen.

Maar voorlopig concentreer ik me maar even op mijn aanstaande boekje. Presentatie bij de Eindhovense boekhandel Van Piere op 28 juni!

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten