maandag 12 mei 2014

Of u Wurst lust


Op alle voorpagina’s van de kranten straalde de Vrouw met de Baard ons vanochtend tegemoet. Conchita Wurst wordt ook wel aangeduid als de Man met de Jurk, maar die omschrijving raakt de kern niet. Als man in vrouwenkleren had Conchita veel minder aandacht getrokken dan als bebaarde vrouw.

De truc is al zo oud als de gelijknamige kermisattractie, maar werkt blijkbaar nog steeds. Misschien komt dat wel doordat een onzijdig personage de seksuele fantasie prikkelt. De halfman-halfvrouw daagt zowel mannen als vrouwen uit en zowel hetero’s als homo’s als bi- en transseksuelen. Zelf kan ik niet goed naar deze act kijken. Waar travestie op de bühne doorgaans gepaard gaat met vette knipogen, ontbreekt het de Oostenrijker volledig aan humor en blijft hij steken in über-zijigheid.

Als hij zichzelf vroom afficheert als levend pleidooi voor (seksuele) verdraagzaamheid, overtuigt hij me ook al niet. Ik denk dat hij vooral wil opvallen, en dat lukt in de showbizz beter met uiterlijk vertoon dan met politiek-correcte praatjes. Wat ik wel weer plezierig vind, is dat Conchita toont hoe Oostenrijk niet alleen maar uit de bruinhemden van de FPÖ bestaat, zoals de media nogal eens suggereren. Vooral Wenen kent een historische en actuele progressieve culturele scene van belang, met als even geroemd als verguisd boegbeeld Elfriede Jellinek, winnares van de Nobelprijs voor de Literatuur.

Bij de beelden van de altijd juichende Ilse de Lange en Waylon moest ik terugdenken aan Linda Williams, de artiestennaam van Henriette Willems uit Valkenswaard, die in 1981 werd afgevaardigd naar het Songfestival, hoewel ze nog maar net in het vak zat. Ik zat ook nog maar net in mijn vak en schreef een artikel over haar. Ik trof haar in een veilinghal voor de opname van een TV-programma met artiesten als de Kermisklanten, Henk Wijngaard, de Electronica’s en de Slijpers. Bij de poort verdrongen jonge fans zich om handtekeningen van de sterren. Linda werd ongemoeid gelaten, op een jongetje na dat bedremmeld informeerde of ze soms óók zong, wat ze blozend bevestigde. Na afloop was er een etentje en op weg daarheen zong ze naast me op de achterbank van een Citroen DS met een mooie zachte stem een liedje waarvan ik bijna smolt.

Ze zou negende worden op het Songfestival. Dertien jaar later meldt Wikipedia dat ze na het festival nog een paar singles maakte die onopgemerkt bleven en dat ze vervolgens terugkeerde naar het rijk der onbekenden, of letterlijk: ‘returned to obscurity’. Kort oplichten en dan verdwijnen in de duisternis: dat is het lot van de echte ster.

Foto: ANP

Geen opmerkingen:

Een reactie posten