Een man
van een jaar of zestig vertelde laatst over zijn buikoperatie. Hij had die goed
doorstaan en mocht al snel weer naar huis. Toen hij voor zijn woning uit de
auto stapte, liep zijn blaas spontaan leeg. Merkwaardig, dacht de man, dat was
hem nog nooit overkomen.
Het
overkwam hem diezelfde dag nóg drie keer. Met een geïmproviseerde inlegger kwam
hij zonder ongelukjes de nacht door. Toen hij ’s ochtends belde met de afdeling
waar hij verpleegd was, kreeg hij te horen dat hij ten gevolge van de operatie
duurzaam incontinent was geworden. “Hadden ze u dat niet verteld?” Nee, dat hadden
ze hem niet verteld.
Zijn
gehoor schudde ongelovig het hoofd, maar de man was nog niet klaar. Hij werd
naar bekkenbodemtherapie gestuurd om zijn incontinentie te leren beteugelen.
Dat baatte totaal niet; hij bleef zo nat dat hij amper nog het huis uit durfde.
Na maanden won hij een second opinion
in bij een uroloog die hem uitlegde dat bekkentraining gezien de operatieschade
geen zin had. Hij bood hem een hersteloperatie aan. Na die ingreep was het leed
grotendeels geleden.
De man
kwam met zijn relaas tijdens een gesprek tussen patiënten, artsen en
verpleegkundigen. De deelnemers kenden elkaar niet, zodat niemand zich
aangevallen hoefde te voelen. Het werkte, want de luisterende zorgverleners
lieten merken dat ze goed begrepen hoe veronachtzaamd een patiënt zich kon
voelen en hoe belangrijk empathie en zorgvuldigheid zijn.
Het was
een zogeheten Els Borstgesprek, een initiatief van de naamgeefster, ontwikkeld
door de kankerpatiëntenbeweging in samenwerking met een academisch ziekenhuis. Onder
het motto ‘de patiënt als docent’ leren zorgverleners naar zichzelf kijken door
de ogen van hun afnemers. Deze gesprekken bestrijken alleen de zorg voor kanker,
maar het model zou ook breder kunnen worden toegepast, in allerlei kringen van
mensen die langdurig en veelvuldig op zorg zijn aangewezen.
Nu heb
ik een gemakkelijk te prikkelen fantasie, dus ik zie meteen ook buiten de zorg
al mogelijkheden. Kiezers die politici uitleggen hoe verbroken beloftes
overkomen. Huurders en architecten in gesprek over wonen. Kantoorwerkers over
hun ervaringen met chefs. Mobiele telefoons uit, want we zijn in gesprek!
Deze column is ook gepubliceerd in Markant, tijdschrift voor de gehandicaptensector
Foto: Flickr (Michael Porter)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten