zaterdag 21 december 2013

Als God een vrouw was...


Er schiet me een kop voor een kerststukje te binnen: “Als God een vrouw was...” Een prikkelende kop, vind ik, maar wat voor stukje schrijf ik erbij? Mijn goddelijkheid kent z’n beperkingen, mijn vrouwelijkheid nog méér, zodat ik het antwoord niet direct bij de hand heb.

Even piekeren. Vooropgesteld dat we het hier natuurlijk hebben over de God der rooms-katholieken, zoals bekend de enige ware, zou in het geval van een vrouwelijke God de hele clerus van pausin tot kapelanes ook tot het vrouwelijke geslacht behoren. Dan was de kerkgeschiedenis niet zo doordesemd geweest van testosteron. Het zou heel wat door kerkheren aangemoedigde oorlogen hebben gescheeld. Ook de vervolging van ketters zou naar valt aan te nemen zachtmoediger zijn uitgevallen als de Inquisitie door vrouwen was geleid. En het seksueel misbruik was beperkt gebleven tot ongewenst knuffelen.

Als God een vrouw was, was Jezus er uiteraard ook één. Het lijkt me sterk de vraag of God de Moeder haar Dochter een kruisdood had gegund. Vrouwen denken bij een kruis namelijk eerder aan voortplanting dan aan fatale martelingen. De Dochter had zich waarschijnlijk niet een gevaarlijke provo getoond, zoals Jesus Christ Superstar, maar was uitgegroeid tot een icoon á la Evita Peron of Lady Di, en dan met een spirituele dimensie. Misschien was ze net als Jezus ook wel dramatisch aan haar eind gekomen, maar dan had ze de kerken in elk geval al die akelige kruisbeelden bespaard. (Dit brengt in herinnering hoe ik eens met mijn zesjarig zoontje door het buitengebied fietste. Toen we een kruisbeeld passeerden, vroeg ik hem of hij wist wie dat was. “Ja hoor,” zei hij, “de broer van Vincent van Gogh.”)

En als God een vrouw was, had haar kerk veel meer aandacht gehad voor natuur en welzijn – begrippen die dichter bij het vrouwelijke dan bij het mannelijke principe liggen. Het is moeilijk voorstelbaar hoe dat de geschiedenis zou hebben beïnvloed, maar het zou goed kunnen hebben geleid tot drie keer zoveel bossen, vogels en schone lucht, plus een hogere gezelligheidcoëfficiënt. Een serieus nadeel: feminiene kathedralen zouden vermoedelijk flink hebben ingeboet aan praal en luister vergeleken met de imposante topkerken die nu tot het werelderfgoed behoren.

Met Kerstmis had er een meisje in de kribbe gelegen. Jezusmina.

Foto: Jana Martish (Flickr)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten