woensdag 31 oktober 2012

Brandgang: anarchie in het achterstraatje



Een mens loopt aan van alles voorbij dat de moeite waard blijkt als er maar aandachtig naar wordt gekeken. Een grillige tak die afsteekt tegen een strakke hemel, een toevallige compositie van vijf klosjes garen, de afdrukken van vogelpoten in de sneeuw: het zijn cadeaus die voor het oprapen liggen maar door weinigen worden gezien.

Een van die weinigen is fotograaf Herman Wouters, voor de lezers van HP/De Tijd geen onbekende: hij maakte onder andere schitterende portretfoto’s voor de mijn vroegere interviewrubriek Jonge Jaren. Dit weekeinde werd in het hoofdstedelijke architectuurcentrum Arcam zijn tentoonstelling Brandgang geopend en zijn gelijknamige boek gepresenteerd.

Herman Wouters legt zich meer en meer toe op kunstzinnige fotografie. Hij heeft een trefzeker oog voor wat hij zelf stedelijke stillevens noemt. Een veelkleurig kluwen kabels in het zand, een paarse brandblusser tegen een gele muur, een schijnbaar gebeeldhouwde toren van tijdschriften: alledaagse taferelen die je raken door hun esthetiek, hun authenticiteit of hun onbeholpenheid.

Toen hij in Taiwan weer eens van die straatjuweeltjes fotografeerde, vroeg hij zich af waar hij vergelijkbare beelden in het zo geordende Nederland zou kunnen aantreffen. Toen realiseerde hij zich dat in ons land brandgangen goede biotopen vormen voor van die scènes die niemand heeft bedacht en toch over zeggingskracht beschikken.
Toen hij me vroeg een inleiding bij zijn boek te schrijven, was het alsof er ineens een lichtje aanfloepte en een straatje verlichtte waar ik blindelings de weg ken maar dat ik nooit goed heb bekeken.

Lees hier verder: http://www.hpdetijd.nl/2012-10-28/de-brandgang-anarchie-bij-u-achterom/